Het Deense handje

Terwijl ik de drukke provinciale weg nader om over te steken, steek ik mijn linkerhand omhoog en maak een stopgebaar naar de fietsers achter mij. Het Deense handje. Toen we in Kopenhagen gingen fietsen, leerden we dat fietsen daar sterk op fietsen in Nederland lijkt maar dat er ook een stopgebaar bestaat in het verkeer voor fietsers. Dat kennen wij Nederland niet.

Fietsers in Kopenhagen

Soft City handelt ook over iets dat wij in Nederland grotendeels kennen, maar niet in het geheel: Deense stedenbouw. Hoewel de auteur stelt geen ambitie te hebben om de wereld te verkopenhageniseren komen veel van zijn voorbeelden uit Kopenhagen.

Standbeeld in centraal Kopenhagen. Verkeersbordje waar de stickers vanaf gepulkt zijn.

Soft City is een vakpublicatie over stedenbouw en ruimtelijke ontwikkeling, maar wel een hele leesbare vakpublicatie, vol afbeeldingen. Auteur David Sim (nomen est omen) beschrijft aan de hand van veel voorbeelden de ideale stad. Dat doet hij aan de hand van drie grote elementen:

  • het gesloten bouwblok als flexibel element om allerlei functies in onder te brengen;
  • Wie een gesloten bouwblok maakt, maakt er automatisch ook straten tussen. Dat betekent openbaar leven en mobiliteit.
  • Leven is niet alleen mensenleven, maar ook leven met de omgeving: groen, biodiversiteit, klimaat. Sim zet uiteen wat dit betekent voor de omgeving.

In een finaal hoofdstuk komt het geheel bij elkaar in ontwerpprincipes voor de ideale 21e eeuwse stad.

Voorbeeld van een afbeelding uit het boek

Mooi, leuk en aan te raden.

De olifant in de kamer: mobiliteit

Maar nu even over de olifant in de kamer: mobiliteit. Alle plaatjes zijn voorzien van kleurrijke trams en fietsende mensen. Geen van de bouwblokken heeft een parkeeroplossing. In de Nederlandse context wel belangrijk, want als land met vele kleine stadjes zijn we effectief veel tussen die kleine stadjes heen en weer aan het reizen. Ons daily urban system is groter dan één stad.

Via het fantastische instrument MapItOut kan je kaarten maken waarop je laat zien hoe ver je kan komen in een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld: 45 minuten reizen vanaf Woerden brengt je in een bepaalde regio, zowel per auto als per OV/fiets

Woerden, 45 minuten, per auto.
Woerden, 45 minuten, per fiets/OV

Kortom: als je deze ideale stad ook in Nederland wil bouwen moet je danig willen investeren in openbaar vervoer. Meer lijnen, hogere frequentie, fietsstraten, deelmobiliteit, enzovoort. En daarmee kom je op een ander speelveld dan het bouwblok of de buurt: namelijk bij de regio. En de politieke keuzes die je daar moet maken. Een onderwerp voor een ander boek. Als David Sim dat net zo leuk en leesbaar maakt, koop ik het meteen!


Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *