In het hotel ligt de regionale krant klaar voor de gasten. Terwijl ik broodje gepocheerd ei eet lees ik over plaatselijke kwesties. In de gemeenteraad van een van de dorpen is een stevig debat gevoerd over de langzame aanleg van een fietspad. Een skier uit de buurt heeft goed gepresteerd in Noorwegen.
Te vroeg verlaat ik hotel. Op het marktplein zit een Müller-drogisterij. Daar kan ik dan de scheerspullen kopen die ik toch mee had moeten nemen. Het verbaast me hoeveel randzaken ze er verkopen. Massa’s chocolade en gouden paashazen. Achterin de grote winkel zie ik een bordje ‘Spullen voor mannen’. Daar dan vast. Een oude man zit er uit te rusten op zijn rollator. Ik snuffel even en kies scheerspullen. Hij ziet dat ik straks weer verzorgd uit moet zien.
Het bandje van mijn rugzak knapt en is niet meer te repareren. Ik weersta de neiging om direct in Friedrichshafen een outdoorwinkel op te gaan zoeken. Ik heb immers treinen te rijden. Door de zuidelijke Allgäu en Tirol, om dan via Garmisch Partenkirchen in München uit te komen.
Mijn activititeit kan je ook wel omschrijven als ‘Rail Away Live’. Op sommige punten ben ik vrijwel de enige die in de trein zit. Buiten zie ik besneeuwde bergen en ik overweeg uit te stappen om te gaan kijken, maar ik ben niet echt voorbereid op dergelijke avonturen, bovendien is het buiten lang niet zo warm als in de trein.
Het centraal station van Munchen telt maar liefst 32 perrons, ik kan met niet herinneren ooit op een breder opgezet station te zijn geweest. Het is maandagavond half zes en toch voelt het er niet heel druk. De avondspits loopt blijkbaar grotendeels via andere netwerken.
(Wikipedia heeft een lijst met grootste stations, uiteraard. Munchen staat ex equo op eerste plaats qua aantal perrons, samen met Gare de Nord en Roma Termini).
Treinen: 17
Bussen: 1
Trams: 4
Boten: 1
Geef een reactie