• Omarm

    Het nieuwe album van Bløf ligt kwam afgelopen week op 1 binnen in de albumlijsten. Mede dankzij mijn aankoop van het album. Overigens krijg je voor je geld geen CD, maar een SuperAudioCD en ook een bonus DVD. Dat alles in een mooi hoesje, waar duidelijk over nagedacht is. Tijd voor een recensie van de cd (de dvd heb ik nog niet gekeken).

    Om maar met de deur in huis te vallen: het is de perfecte cd voor lome zomeravonden. Veel nummers spinnen zich rustig uit over de minuten. Teksten ‘En als ik bij het einde ben / Loop ik door langs de rivier / die zich slingerend een weg baant / Zonder eind aan haar begin’ doen er nog een schepje boven op. Die teksten zijn overigens nog altijd typisch Bløf: het lijkt ergens over te gaan maar ondertussen balanceren ze op het randje van bladvulling. Het heeft iets mystieks – maar het gaat af en toe ook goed de keel uit hangen. Vandaar een cd voor lome zomeravonden: het is goed als je niet al te kritisch wil luisteren.

    Muzikaal is het aan het veranderen. Ze noemen het zelf in interviews de invloed van Coldplay. Als je wilt, kan je dat horen. De nummers zijn wat complexer in elkaar gezet, met wat meer bijgeluidjes. Daar komt dat mystieke vandaan. Iets meer weg van de oude stijl die voornamelijk was gebaseerd op gitaren. Leuk is het ook dat ze in twee nummers (Barcelona en Bougainville) hulp krijgen van Carel Kraaijenhof (de man van de tango van Maxima). Daarnaast doet ook The Lau (vroeger van The Scene) mee in het laatste nummer, De Geest.

    Nog speciaal aandacht voor een nummer wat niet echt bij de rest past. Onmogelijk Rood is de titel. Het is geniaal, vooral het gitaarloopje, en is in tegenstelling tot andere nummers veel meer up-tempo, ouderwets Bløf-nummer. Ik hoop dat het de volgende single wordt.

    ____

  • Verkeersinformatie

    De Routekaart voor vrede

    En de weg

    ____

  • Details

    Met dit subtropische klimaat in Nederland valt het ineens op wat mensen allemaal meeslepen. Keychords, horloges, telefoons, oorbellen, kralen armbanden, tatoeages. Discmans met een massa draden er aan. Brillen, een jas los in de hand. rugzakken, boodschappentassen, ringen, nekhangers, flesjes water.

    ____

  • Examens

    Overal duiken ineens mensen op met zusjes die geslaagd zijn. Wonderlijk.

    ____

  • Inzicht

    Ik fietste over een fietspad. Zonder wind en de zon in je gezicht. Lekker tempo en de derde versnelling op. En ineens begreep ik het. Het leven is mooi. Het leven is godverdomme mooi. Zo mooi dat je er kippevel van zou moeten krijgen. Ik voelde de neiging m’n armen te spreiden en als een vliegtuig ten hemel te stijgen.

    (sorry voor die vloek maar zo dacht ik het echt. censuur bestaat niet. geen brieven van de bond tegen vloeken aub)

    ____

  • Hail To The Thief

    Een nieuw album van Radiohead, dat is altijd leuk voor een recensie. Maar waar te beginnen? Allereerst een flink aantal keer luisteren. Werk van Radiohead moet altijd een flink aantal keer geluisterd worden voor dat je het een beetje snapt. En dan een paar dingen die opvallen. Het is allemaal wat minder elektronisch. Er zitten wat meer gitaarstukken in. Het zijn meer liedjes dan de stukken op de vorige albums Kid A en Amnesiac. Fragmenten die ook op Pablo Honey (1991) hadden kunnen staan komen terug in de liedjes. Weliswaar nog altijd met veel elektronische saus, maar toch.

    En is dat dan een verbetering? Ik ben bang dat ik het niet beter vind. Het kan me niet meer verrassen. Misschien komt dat omdat Radiohead in de afgelopen albums het extreme veel meer heeft opgezocht. Maar ik vind het een beetje saai. Er staan wel degelijk akelig goed nummers op (Backdrifts, Myxomatosis) maar sommige kunnen me gewoon niet boeien (I Will, Scatterbrain).

    Conclusie van dit verhaal: er is iets mis, en ik weet niet precies wat. Maar ik ben benieuwd naar de opvolger van Hail To The Thief

    ____

  • Walking On Sunshine

    Gisteren ging ik om 6 uur het karretje terug brengen naar Albert Heijn. De zon scheen over daken en kinderen speelden met een basketbal op straat. En de schaduw van de huizen lag precies op mijn pad. Ik ging er precies midden in lopen. Zodra ik op m’n linkerbeen stond, stond ik in de schaduw van de huizen. En stond ik op m’n rechterbeen, dan scheen de zon in m’n ogen. Zo liep ik naar de Albert Heijn. Met elke stap ging de zon aan en weer uit. Het leek wel een soort morse.

    ____

*****