Pleidooi voor aaibaar openbaar vervoer

Als een klein kind stond ik te juichen. Inwendig dan – Een heer van stand moet immers zijn kalmte altijd bewaren.

Ik greep mijn telefoon om een foto te maken van dit moment. Was ik snel genoeg? Toetsenblokkering eraf, favorieten, camera, richten, afdrukken! Vlug gaan mijn vingers over de toetsen. Het beslissende moment, om met Cartier-Bresson te spreken.

Want openbaar vervoer is toch wel een zaak van glas en roestvrij staal tegenwoordig. Er is weinig sfeervols aan het reizen met de sneltram, hoewel het een handige people mover is (mensvervoerder? massatransporteur?). En openbaar vervoer is al helemaal niet aaibaar.

Behalve dan, sinds een paar weken, de ‘Weense’ spitssneltram Utrecht-Westraven-Nieuwegein. Vanwege toenemende aantallen reizigers kocht de exploitant deze trammetjes tweedehands in Wenen. Ik wed dat er over een paar jaar, als de (reeds uitgezochte) nieuwe trams geleverd worden, er een actie komt om deze uitermate lieve trams te behouden voor Utrecht.

Wanneer springt de VVV hierop? Nostalgische tramritjes van Utrecht naar IJsselstein? Met een glaasje glühwein in de warme Weense tram door de sneeuw rijden – er zitten geen paarden meer voor de tram maar wie weet kan de machinst in een luxe pak gehesen worden met gouden knopen en een mooie pet. En vervolgens eten in de historische binnenstad van IJsselstein, ofzo. Voila, businessplan. ’t Is dat ik al een baan heb, anders zou ik morgen beginnen.


Comments

11 reacties op “Pleidooi voor aaibaar openbaar vervoer”

  1. Doet me een beetje denken aan de gele gevallen waarmee de HTM vroeger Den Haag onveilig maakte. Gut, ik heb wat in die dingen gezeten. Toptrammetjes. =]

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_PCC

    Die.

  2. maarten avatar

    Kijk, behalve in Utrecht zou dit dus ook in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam kunnen. Ze krijgen het nog druk bij de tweedehandswinkels in Wenen.

  3. nostalsjie roept altijd Anton Pieckachtige tafrelen op – – maar een een businessplan – – nahhh 🙂
    daar heeft het vervoersbedrijf geen oren naar.
    dit is al een hele onderneming voor ze – – – – grijnz grijnz

  4. Utrecht gaat ook wel met z’n tijd mee zeg; zo zag ik laatst ook een stoomtrein Centraal binnenrollen…

  5. maarten avatar

    @differentieel: dat klopt wel, het heeft maanden geduurd voor die dingen echt gingen rijden, ze passen eigenlijk niet goed op het spoor.

    @E: ja, en over een paar jaar wordt zelfs de Dom weer herbouwd – in glas en staal dan wel – (kan je trouwens niet een

  6. Serieus? Is er dan ook al een businessplan waaruit blijkt dat er iemand (behalve toeristen) zit te wachten op een glas met stalen replica van een 13e eeuws gebouw? Amsterdam is er ook zo goed in, dat strompelen door het verre verleden. Wat mij betreft is het wel eens tijd voor een Burj Utrecht…(of een Belle.), voordat het hier een historisch pretpark wordt.

    (Oh, en die E., tja, die E. is tegenwoordig meer uit gewoonte dan uit anonimiteit. Je hebt natuurlijk gewoon gelijk: aangenaam, Erik is de naam.)

  7. maarten avatar

    @E.rik. allereerst aangenaam kennis te maken 🙂 Heel concreet zijn die plannen niet (meer) – maar zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_van_Utrecht#Herbouw.3F voor meer informatie, en zie ook de voetnoten daarbij. Stichting Domplein 2013 heeft zich ondertu

  8. Overigens heeft deze foto een enorme 70’s-feel. *voelt zich meteen weer jong*

  9. maarten avatar

    Als dat nog eens een mooi bijkomend effect is van die trammetjes 🙂
    Dat is meer de kleurstelling in de foto, die kan je inderdaad een beetje naar een tijdperk toeschuiven.

  10. De club voor het bezoekerscentrum, daarmee ben ik wel bekend. En dat is ook een realistisch plan voor de verbetering van de informerende functie die de organisatie heeft. Dan bedoel ik het plan voor de ondergrondse tentoonstellingsruimte en herinrichting van het plein.

    En ja, ik ben het zeker met je eens dat in het erfgoed een relevante bron van inkomsten besloten ligt voor de stad, maar ik trek wel de grens bij het zorgvuldig behouden ervan. Herbouwen en repliceren van wat vroeger was: nee, want dan wordt het een soort pretpark.

    Inmiddels heb ik ook in zo’n Weense tram gezeten: erg leuk! Ik zou de nieuwe modellen maar afbestellen en meer van dit spul aankopen, dan pak ik wat vaker de tram…

  11. maarten avatar

    Ha, gelukkig ben je het met me eens aangaande het trammetje.

    En inderdaad, de Dom herbouwen moet je niet willen. Het is al vreemd genoeg dat het zo’n 350 jaar na ineenstorting van het middenschip nog in verkiezingsprogramma’s voorkomt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *