Sociale wenselijkheid en de bonuskaart

De bonuskaart van Albert Heijn blijft een wat vreemd fenomeen, als je er iets langer over nadenkt. Hele volksstammen leveren een gebruikersprofiel vrijwillig in, terwijl Albert Heijn de kortingen gewoon aan iedereen geeft. Er zit iets van gewoontes kweken in: als je bezoekers maar structureel om zo’n kaartje vraagt, gaan ze die vanzelf geven. ‘Heeft u een bonuskaart’, vragen ze ook aan mij. Ik heb er ook een, en geconditioneerd overhandigde ik tot voor kort.

(Enfin, lang leve hoekjes op het internet waar je je hier druk over kan maken).

Sinds kort ben ik met een nieuwe aanpak bezig. Namelijk de vraag niet beantwoorden, maar een tegenvraag stellen.
‘Heeft u een bonuskaart?’
– ‘Kunt u voor mij het algemene nummer aanslaan?’

Met die tegenvraag bereik ik meerdere zaken:

  1. AH gaat service aan mij verlenen, in plaats van ik aan Albert Heijn.
  2. Ik lieg niet. Ik heb zo’n kaart, maar geef gewoon geen antwoord op de vraag.
  3. Ik krijg mijn korting zonder inlevering van kennis over mijn koopgedrag.

Mijn microverzet.


Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *