Mullheim High Line

Nog even over het Ruhrgebied. In Mullhein a/d Ruhr is een oud spoorviaduct omgezet in een fiets- en wandelpad. Het is onderdeel van een kilometers lange verbinding over een oude spoorbaan van Essen naar Mullheim.

Rheinische Bahn RS1, 2024

Het deed me ergens denken aan de High Line in New York, die op z’n beurt weer geïnspireerd is op een park in Parijs, maar gezien de bekendheid van New York een naam op zichzelf is geworden.

High Line, New York, 2015

De editie in Mullheim hinkt een beetje op twee gedachten; het is vooral een doorgaande fietssnelweg, maar het is ook een beetje verblijfsgebied. De planten zullen goed tegen dit zomerse hitte moeten kunnen op deze plak beton.

In Nederland hebben we ook dit soort gebieden:

  • In Rotterdam wordt het Hofpleinviaduct eindelijk voorbereid op een nieuwe functie (er ligt ondertussen een ontwerp). Rotterdam kiest voor de parkvariant, en niet voor de fietssnelweg door de stad. Hoewel het een prachtige kruisingsvrije fietssnelweg zou op kunnen leveren, is het nadeel daarvan in Mullheim ook zichtbaar: er zijn niet zo heel veel op- en afritten. Je kan er wel over, maar je kan er maar weinig af.
  • De Utrechts Oosterspoorbaan had gunstiger uitgangspunt: daar is de spoordijk niet zo hoog en kan het fietspad deels ook naast het spoortalud lopen, waardoor meer kruisingen mogelijk zijn zonder het park teniet te doen.


Comments

Eén reactie op “Mullheim High Line”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *